donderdag 31 mei 2007

Wat eten we vandaag? Een vette hap vs. een gezonde hap (artikel 2)



Gezond zijn is talent hebben
Vroeger, heel lang geleden nog voor de ridders nog in galop door de koninkrijken raasden. Zag je om je heen niets anders dan bossen en weilanden. We zijn aan beland in de tijd dat zo'n dikke 90% van alle mensen hun eigen eten moesten verbouwen om in leven te blijven. Deze periode was als mens soms een bar en bitter, mensen hadden een korte levensverwachting, weinig keuze in het eten en van vitaminen en gezondheid hadden ze waarschijnlijk ook nog nooit gehoord.

Tegenwoordig is dat wel anders. Mensen worden gemiddeld een jaartje of 80 en deze leeftijd gaat omhoog zodat we misschien in het jaar 3097 niet meer doodgaan. Nog een verandering waarmee we verschillen in de periode van vroeger is de media en hun berichtgeving. Waar mensen vroeger nog moesten vertrouwen op een dubieuze Minstreel die verhalen zong over zogenaamd nieuws, worden we nu zowat verpletterd door informatie over alles en nog. Vooral over je eigen gezondheid is nu een BIG-ISSUE. Vandaag de dag wordt je overspoeld door van alles wat goed maar ook vooral slecht voor je is. Als je dit vergelijkt met vroeger is dit fenomeen misschien wel de achilleshiel in de samenleving van tegenwoordig.

Wie bepaalt wat ‘gezond eten’ is?
Laten we eens eerlijk zijn, letten op je gezondheid is een sport. Vroeger was volgens je opa en oma alles beter en in dit geval was de onwetendheid misschien wel een zege. De druk van een gezond leven leiden is groter dan ooit te voor en je moet stevig in je schoenen staan om niet omver geblazen te worden door iedereen die wat te zeggen heeft over jou leven. Dit leidt tot een tegenstelling vroeger leefde je korter maar had je zelf in de hand of je gezond at. Veel keuze in voedsel had je niet en van wat er was kon je zelf wel bepalen of het invloed had op je gezondheid. Een koe die al 4 weken in het weiland lag weg te rotten werd dan ook niet gegeten en ook werd er duidelijk een onderscheid gemaakt in dingen die niet meer vers waren en dus slecht.Nu bepalen invloedrijke bedrijven wat je eet en het jagen in een supermarkt is meestal met een betere afloop dan vroeger in het veld. Toch ben je nu kwetsbaarder omdat er overal, maar dan ook overal, iets of iemand je gedrag beïnvloed. De media zijn nu zo machtig dat ze mensen kunnen aanzetten tot het eten van varkenspoep, ze hoeven alleen maar te zeggen dat het goed is voor je darmflora en dat je er goed van slaapt.

Media beïnvloeding
De trend gezond leven wordt door verschillende individuen goed uitgebuit. Zo is daar bijvoorbeeld Sonja Bakker die een heel boek met allerlei diëten heeft geschreven die als zoete broodjes over de toonbank gaat. Ook multinationals spelen op deze trend in. Neem bijvoorbeeld Coca- Cola. Met sluwe product innovaties als Coca Cola light en Coca Cola cafeïnevrij spelen zij makkelijk in op de vraag naar een gezonde levenstijl. Tenminste dat is wat wij denken doordat wij beïnvloed worden door media. Coca laat ons lekker geloven dat hun drankje zonder suiker beter is maar uit recente onderzoeken komt naar voren dat de zoetstof die suiker vervangt heel slecht is voor een mens. Cola is overigs niet de enige die deze zoetstof in hun light producten hebben gedaan, zij zijn slechts het topje van een hele grote ijsberg.

Dit is slechts een voorbeeld van misleiding die ons “gewone” burgers wordt voor gehouden. Terwijl wij als mens streven naar een gezond leven, is de missie van de fabrikant niet veranderd. Winst maken blijft een strategie die veel bedrijven niet willen opgeven. Vaak worden ongezonde ingrediënten van het etiket gelaten, verzwegen of krijgen of krijgen een andere naam. Als wij een langer leven willen is het voor de fabrikant een eitje om een media strategie te verzinnen om ons in de waan te laten dat we gezond bezig zijn. Als je het goed bekijkt zijn wij eigenlijk maar simpele marionetten van de sterke merken, rest de vraag..is dat nu wel gezond?

(On)gezond eten vs. de omgeving
Veel mensen laten zich ook vaak beïnvloeden door de omgeving. Wanneer iemand in de buurt van de Mac Donalds, de Burger King en de Kentucky Fried Chicken woont, ga je er al sneller heen dan wanneer je er een paar kilometer voor moet afleggen. Mensen zijn ook steeds meer gehaast. Ze eten vaak even een ‘snelle hap’ en staan er eigenlijk niet zo bij stil WAT ze nou precies eten.

Toekomst
Voor de toekomst zullen hopelijk veel mensen inzien dat ze niet meer zoveel moeten eten en zich ook niet meer zo laten beïnvloeden door de omgeving. Ze ziet dat veel mensen die gezond eten een stuk fitter zijn en ook meer energie hebben. Eigenlijk moet je dan is stil staan bij de vraag: ‘Waarom eet ik eigenlijk zoveel en ongezond, word ik er gelukkiger van? Want als mensen met hun ‘gezonde’ verstand nadenken, weten zij ook wel dat het niet goed is om elke dag naar de Mac Donalds te gaan of om elke dag een kant en klaar maaltijd te eten.


Bron: Interviews die wij gehouden hebben. Waarvan we mensen boven de 20 hebben geinterviewd en mensen boven de 50.

Geen opmerkingen: